Måndag 17/8

Måndag igen

må, 17 aug 2009, 11:31

Lyckades inte få gå på toa före frukost idag, så jag skjuter vägning till i morgon.
Dagsstarten idag var trög, knäna stela och onda, värre än på hela sommaren, så för att ens orka tänka promenad grundade jag med Alvedon Forte och en diklofenac och det var jättelänge sedan jag var tvungen att ta till så hårt artilleri.
Startade dagen med reglementsenlig frukost: gröt på grynblandning och till den ett tärnat päron och lättmjölk.
Hårdkokt ägg och kaviar och en kopp kaffe.
Kom iväg på en stavgångstur på 4 km som tog 49 minuter - alltid något.
Nu är det dags för lunch.


Ny lunchrätt

må, 17 aug 2009, 18:01

Blir så trött på att laga mat ibland så nu har jag gjort 2 enkla lunchrecept, det ena testade jag idag: 150 g keso, 50 g lättkesella, 1/2-1 äpple(tärnat) och 7 sötmandlar.



Cykeltur, webkamera och middag

må, 17 aug 2009, 18:19

Har länge tänkt skaffa en webkamera bl a för att få en mikrofon till datorn för att kunna köra SKYPE och idag har jag gjort slag i saken. Konfererade först med brodern och cyklade sen till Elgiganten och hem för att installera. Det skulle ju bara vara att sätta i sladden i en USB-port, men pyttsan, det var en skiva med program som skulle installeras och det gick väl bra, men sen varken såg eller hörde brorsan mig - ska man måsta läsa manualer också??? Skämt åsido vi fick igång det hela.
Sen var det dags att fixa middag, en knyckt ide på moussaka som jag vidareförädlat. För en portion steker man 150 g aubergine (skalad i skivor ) i torr stekpanna tills de fått lite färg.
Fräs 1/2 hackade gul lök i 1 tsk rapsolja, tillsätt 50 g frysta champinjoner och låt vätskan puttra in. Tillsätt 50 g köttfärs och fräs en stund. Tillsätt 2 dL passerad tomat. Krydda med salt, svartpeppar, kryddpeppar och oregano. låt koka lite.
Hälften av tomatsåsen hälls i en eldfast form, hälften av auberginerna ovanpå sen resten av tomatsåsen och överst resten av auberginerna. Gör en smet av 50 g lättkesella, 2 msk lättmjölk, 40 g riven 10%-ig Västanost och lite riven muskot. Smeten kletas ut över auberginerna. Grädda vid 200 grader tills osttäcket fått lite färg. Ger 357 kcal. 37 protein%, 37 fett% och 26 kolhydrat%. Jag tyckte att det var gott och mäktigt.


Dagens avslutning

må, 17 aug 2009, 20:41

Nu blir det ost, 1/2 päron, valnötter. Blev lite sent för jag har suttit och kollat brorsbarnbarnet på Skype och lyssnat till jollret. Fantastiskt att kunna se henne fastän hon är i Stockholm och jag i Sundsvall.
Ätit 1398/1345, 31P%, 36F%, 33 K%. 694 MK. Godkänt tycker jag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback