Fredag 23 oktober 2009

fr, 23 okt 2009, 08:36

Hade precis ätit den dagliga gröten samt ägg och kaviar och fixat en kopp kaffe när strömmen bröts. Jisses vad mörkt det är kvart över 7. Som tur är visste jag precis var ficklampan finns. så jag trevade mig nerför trappan och fick tag på den, gick upp igen och hittade lite ljus och en tändsticksask, men fick inte eld på tändstickorna. Finns det "bäst före" på tändstickor. Nåväl, hittade en tändare lite längre in i skåpet.
Konstaterade att det inte lyste någonstans i området, det kändes tryggt.
Tänkte ringa elbolaget och höra om de hade något meddelande, MEN vi har 2 bärbara telefoner och de fungerar ju tydligen inte när basstationen blir strömlös! Jag trodde att de skulle funka så länge laddningen fanns kvar. Jag visste att mobilen inte hade så mycket laddning, så den ville jag spara.
Vi har länge haft 2 gamla telefoner med "skiva" stående, så jag gick på jakt efter dem, visste att de legat i en brudkista där vi lagrat lite lekgrejor på den tiden grannbarnen var små och kom in hit, men det var nog så att "städdjävulen" varit framme och kasserat. Jag som tycker att jag sparar på allt! Kan vara bra att ha – ni vet!
Mer bra ideer- sätter i batterier i radion ! Jag vet att vi köpt batterier för att ha för sådana här situationer. Men vår nya radio kräver 8 stora batterier och det vet jag att vi inte har och orkade inte gå ner och hämta gamla radion. Sen efter 1/2 timme c:a kom strömmen.
Det är inte klokt så sårbar man är. Vilken himla tur att jag fått gröt och kaffe, fast jag vet var Trangiaköket OCH T-spriten finns om det kniper.

Här ska köpas en ficklampa till, en per våning bör man nog ha. Sen ska jag kolla på Erikshjälpen om de har telefoner med skiva och så kolla upp åldern på batterierna och att de är tillräckliga för gamla radion..
Video/DVD-spelare är helt död. Har tagit ur sladden en stund men den är fortfarande död när man sätter i den. Ska kolla bruksanvisningen om det finns någon säkring i den som kan lösa ut, men orkar inte nu.
Usch vad trött jag blir! Måste klä på mig och gå ut en stavgångspromenad!



fr, 23 okt 2009, 16:14

Sent omsider kom jag ut på stavgång 51 minuter idag. Till lunch åt jag 1/2 burk tonfisk i vatten 60 g vita bönor, sallad, gurka och tomat.
Sen gick jag en del till och från bussen till ett pensionärsmöte, där jag till fikat åt halva brödet, men allt pålägg för att hålla kolhydraterna nere.


fr, 23 okt 2009, 18:48

Idag blev det en av våra fiskfavoriter: Göteborgsgryta. Man fräser försiktigt purjolök i en traktörpann el dyl och lägger skivad torskfile´ovanpå och smular en grönsaksbuljongtärning kring fisken. Lite, lite vatten runtikring och lite flytande margarin eller smör-och rapsolja över. Koka under lock tills fisken är klar. Hacka hårdkokt ägg över och servera med potatis (ligger under fisken på bilden), rårivna morötter, tomat, gurka och sallad.


fr, 23 okt 2009, 22:13

Det blev lite fest i kväll: en liten smörgås med becel, 10%-ig ost och en skinkskiva och en Nutrilett Bar.
Totalen idag är 1562 av 1593, 31 protein%, 34 fett%, 35 kolhydrat% och 448 MK.
Det är jag nöjd med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback