Tisdag 2010-04-13

Hoppade överatt registrera vägningen igår - fredan satte sina spår och sen blev det lite fusk i helgen också, men sen igår är jag tillbaka på banan och i morse kunde jag notera samma vikt som förra måndagen.

Jag har nu fått datum för mina Österåsenbesök. För er som inte vet kan jag berätta att Österåsen är ett landstingsägt hälsohem dit man kan får komma på remiss (googla på ÖSTERÅSEN om ni vill veta mer). Tyvärr lär inte andra landsting använda sig av Ö, då det är ganska kostsamt och läkarna här har också blivit mer restriktiva, men jag fick remiss eftersom jag lyckats hålla den vikt jag gick ner till förra gången jag var där 2005-2006.
16/8-20/8 ska jag dit på det som kallas Basdagar. Sen blir det "Hälsokurs" 27/9-14/10 och slutligen uppföljning 25/4-29/4 nästa år.
Min ambition nu är att gå ner så mycket som möjligt före augusti förstås och sen att tappa en del där uppe.
Man har ju inget kylskåp eller skafferi att gå till och inte just något att köpa heller - det finns en liten butik, men den kökte jag skojiga kort i (Gunilla  Dahlgren) - inget ätbart. Förra gången tittade jag knappt på TV, jag motionerade, sov, åt och läste.
Jag tänker följa mina gamla vanor: Upp kl 6, en slurk snabbkaffe och en sparad frukt, stavgång, in på rummet för byte till badkläder, Vattenjumpa (32 grader i vattnet) 7.15, dusch och fixning av hår, in på rummet för påklädning. FRUKOST kl 8 bestående av frukt (meloner, apelsiner, äpplen, bananer i bitar) gröt eller fil med musli som man blandar själv.
Sen samling kl 9 och förmodligen någon föreläsning.
kl 10 fruktstund och sen någon föreläsning eller aktivitet till lunch kl12.
Då bjuds ett bord fullt med grönsaker av olika slag och ungefär 2/3 in på bordet står en blomvas. Före blommorna får man äta obegränsat av färska grönsaker, surkål, kokta grönsaker mm som får plats på c:a 3/4 av tallriken. Efter blommorna kommer lite "röror", kan vara potatissallad, inlagda champinjoner, avokado och melonsallad mm mm alla med det gemensamt att det är någon form av "klägg". Där får man ta smakprov. Sen finns det en varmrätt, som får fylla 1/4 av tallriken. Allt är vegitariskt och underbart gott.
Sen är det en föreläsning och kl 14.30 dags för frukt igen.
Oftast är det vattengympa igen kl 15. 16-17 är det enskild vila eller avspänningsövningar i grupp.
Kl 17: middag = soppa och dagens enda "gås" dvs smörgås utan smör, men där finns något annat att bre på mackan. Frukt till efterrätt brukar jag spara till följande morgon.
Örtteer finns det fri tillgång till. Kaffe finns inte men vill man dricka det får man göra det på sitt eget rum. Egentligen är hälsohemmet giftfritt, men slutar man plötsligt med kaffe får man ju en fruktansvärd huvudvärk.

Ibland är det något program på kvällen, afrikansk dans, att röra sig till musik, mindfulness mm mm

En del saker är obligatoriska, men annat väljer man själv och det gäller att inte välja för mycket, man måste ha lugn och ro också.

För min del var det förra gånget ett evigt travande utomhus - det finns jättefina vägar, som är lätta att gå och på en finns en utmaning ganska brant upp till en utsiktsplats där man ser ut över Ångermanälven och Sollefteå.

Mellan besöken på Ö ska man ha en kontaktperson på VC egentligen, men jag har frågat en sköterska på livsstilsenheten på landstinget och hon har lovat att ställa upp.
Jag får sjukgymnastik under tiden jag är där och det finns gym.

Idag har vi varit på föreläsning om Laura Fitinghof som skrev barnen från Frostmofjället, väldigt trevligt! Nu börjar det bli dags att förbereda mig för cykling och BL.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback